Recensie: Donkertest – Iris Pinson

Titel: Donkertest
Andere boeken van auteur:  California dreaming, Dr. Norton.
Uitgever: Pinson Publisher | 2017
Pagina’s: 311
ISBN: 9789082192964
Genre: Carrière, tragiek, erotiek

Hoe verhoudt zich de paradijselijke onschuld tot de schuld? Lila, Péar en Victoria Van Gelre zijn drie zussen die het voor elkaar hebben. Ze zijn aantrekkelijk om te zien, hoog-intelligent, welbespraakt en ze hebben een grote aantrekkingskracht op mannen met status. Maar de dames zijn kritisch en ze zijn alleen ontvankelijk voor mannen van goede afkomst, die ook wat te spenderen hebben. De drie meiden weten niet beter. Van jongs af aan heeft hun moeder Margret, die een succesvolle Eurocommissaris is, alles in het werk gesteld om haar dochters van een bevoorrechte start in het leven te voorzien.

Victoria wordt in het studentenleven van Wichita USA geadoreerd om haar Europese aristocratische attitude. Als taxateur bij Kingston Real Estate doorloopt Lila een met goud bekleed carrièrepad. Hun zus Péar is een talentvolle zwemster die met haar prestatiedrang alles op alles zet om bij de Olympische spelen de beoogde gouden medaille te incasseren. De Van Gelre familie staat synoniem voor de allegorische voorstelling rondom een hooiwagen, waar iedereen gretig zijn aandeel probeert te bemachtigen. Helaas wordt de kar voortgetrokken door demonen, die langzaam de nietsvermoedende door het hooi verblinde familie in de richting van de afgrond trekt.

De hoogwaardigheidsbekleders zijn niet de onpartijdige hulpbronnen, waardoor de zondenaars één voor één over een brug de hel worden binnengeleid.

Margret van Gelre is de moeder van 3 dochters en een zoon, Lila, Péar, Victoria en Lucas. Haar dagelijkse focus ligt op het zorgen dat haar dochters zo goed mogelijk en zo hoog mogelijk in de maatschappij komen te staan. De universiteit van Harderwijk is gesloten en dat heeft de van Gelre dynastie een deuk in het imago opgeleverd. Haar dochters moeten dan ook zorgen dat ze opnieuw hoog in het aanzien komen te staan. Ze wil niets liever dan dat iedereen het over haar dochters heeft.  Lila is taxateur en wordt enorm gewaardeerd, Péar is een succesvolle zwemmer die al veel prijzen gewonnen heeft en Victoria gaat studeren in Wichita USA.

Zodra haar dochters in haar ogen iets niet goed doen, moeten ze bij Margret verantwoording afleggen. Lucas heeft het iets gemakkelijker, want zijn moeder bemoeit zich een stuk minder met hem.

Wat zullen ze gaan doen wanneer er tegenslag op hun pad komt?

De familie van Gelre deinzen niet weg om ten koste van andere hun doel te bereiken. Er komt dan ook genoeg gretigheid, dominantie en hebzucht bij kijken. De liefhebbers van intriges zullen dan ook enorm smullen van die boek.

Het boek is gebaseerd op de Hooiwagen van Jheronimus Bosch en eerlijk gezegt, zegt mij dit niets. Ik heb hem dan ook even gegoogled en kwam tot de ontdekking dat hij verschillende schilderijen van zondvloed en de hel en allerlei demonen heeft gemaakt. Hij is zelfs van Ketterij beschuldigd. De informatie staat natuurlijk los van het verhaal zelf, maar voegt toch net iets meer toe aan het verhaal.

Ik zelf heb meer genoten van haar andere boeken waaronder California Dreaming en Dr. Norton, omdat ze mij meer aanspraken  maar dat maakt dit boek niet minder leuk.

Ook dit is weer een boek vol carrière, erotiek, en tragiek met de nodige intriges die je zeker stof tot nadenken geven.