Recensie: Offergave – Deel 6 – Academicus Vampyrus – Richelle Mead

Boeken in serie:Academicus Vampyrus 1, Ijskoud 2, Schaduwkus 3, Bloedgelofte 4, Geesteband 5, Offergave 6
Andere boeken auteur: De Alchemisten
Uitgever: Full Moon | 2012
Genres: Fantasy, Romantiek, Young Adult
Aantal pagina’s: 575
ISBN: 9789048810437

Rose heeft altijd geleefd volgens haar eigen regels. Ze brak de wet door met haar beste vriendin Lissa weg te lopen van St. Vladimir, versloeg koningin Tatiana en werd verliefd op haar mentor Dimitri. Nu is ze echter gevangengenomen voor een misdaad die ze niet eens heeft gepleegd. De tijd dringt en Rose verkeert in levensgevaar. De grote vraag is: als je leven in het teken staat van het redden van anderen, wie redt jou dan?

Rose zit opgesloten in de cellen bij de hoeders. Ze vind het vreselijk. Niemand praat met haar en ze mag totaal geen bezoek ontvangen. En bovenal zit ze er onterecht vast. Ja ze heeft duidelijk haar mening gegeven het niet met alles eens te zijn. Maar dat wil niet zeggen dat ze een misdaad pleegt om haar mening door te zetten. Rose wordt gek van het gepieker waarom iemand haar erin wil luizen en boven al wie dat zou doen.

Gelukkig kan ze via de verbondenheid met Lissa nog iets meekrijgen wat er gebeurd in het hof. Ze is opgelucht als ze via Lissa merkt dat zij en haar vrienden ook niet kunnen geloven dat Rose te ver is gegaan. Tussen alle belangrijke gebeurtenissen door aan het hof proberen ze erachter te komen wie het wel was en waarom Rose het moest ontgelden. Alleen hebben ze maar weinig tijd. Omdat iedereen aan het hof erg geschrokken is willen de dader sneller veroordelen. Dat wil zeggen dat er erg weinig tijd is om uit te zoeken wie er wel baat bij had. Rose vind het maar niets dat ze niets kan doen vanuit haar cel. En dan is er nog dat geheime briefje waarvan ze niet precies weet wat ze moet denken.

Zal ze ooit weer vrijkomen? Zal het haar vrienden lukken haar naam te zuiveren?

In dit slotdeel komt alles samen, verraad, liefde, vriendschap, leven en dood. Normaal is Rose degene die iedereen moet redden en nu is ze zelf degene die gered moet worden en dat vind ze maar niets. Ik vond het erg leuk om te lezen dat de andere deze rol op zich namen. Lissa is als persoon enorm gegroeid en kan zich steeds beter redden in benarde politieke situaties. De spanning na het grote einde loopt constant op. Het einde zelf is ook erg verrassend. Ik zelf zag het niet aankomen, ik was denk ik net zo verbaasd als ze rest van het hof bij de ontrafeling van de echte dader.

Het is een prima einde, van een fantastische serie. Ik heb ervan genoten en zal Rose, Lissa en Dimitri’s avonturen gaan missen.

Een reactie op Recensie: Offergave – Deel 6 – Academicus Vampyrus – Richelle Mead

1. Pingback: De dag dat de boekbabes in de boeksloeries veranderde. | Het leven van een Boekenworm