Recensie: Vertrouw Me – Deel 3 – Touching Juliette Trilogie – Tahereh Mafi

Vertrouw_Me_CVR_2014.indd

WRAAK

Denk ik

Leek nog nooit

zo ZOET

Als Omega Point wordt vernietigd, weet Juliette niet of haar vrienden en de andere rebellen nog in leven zijn. Ook Adam lijkt verdwenen. Om Het Herstel weer eens en altijd te vernietigen, is ze nu afhankelijk van Warner. De enige persoon van wie ze nooit had gedacht dat ze hem zou kunnen vertrouwen, maar wek degene die haar leven redde. Warner is bereid Juliette te helpen – maar wat wil hij daarvoor terug?

Vertrouw Me is het derde en laatste deel uit de Touching Juliette trilogie.

Juliette kan niet geloven dat ze nog leeft. En buiten dat, dat Warner serieus haar leven heeft gered! Terwijl Warner haar weer terug meeneemt naar Sector 45 om verder op te knappen, wil ze graag weten hoe de slag is afgelopen. Warner vertelt haar dat Het Herstel de slag heeft gewonnen en dat er niemand meer over is van de mensen die in Omega Point woonden. Juliette raakt in paniek en kan het niet geloven, dat kan toch niet waar zijn?! Niet Kenji, Castle, James en Adam dan, dat kan niet. Hij moet nog leven!

Warner biedt haar aan om, wanneer ze in staat is naar buiten te gaan om haar de plek van Omega Point zelf te laten zien. Met gemengde gevoelens stemt Juliette ermee in, ze hoopt vooral heel hard dat hetgeen wat Warner zegt niet waar is.

Wanneer Juliette op de plek aankomt waar Omega Point vroeger was, stort ze in. Dit kan niet, het kan niet waar zijn en gilt het uit. Er is niets anders over dan een smeulende puinhoop. Er moeten toch nog ergens overlevende zijn? Er moet toch iemand hebben kunnen vluchten?

Juliette is er helemaal kapot van en haar besluit staat vast. Zij zal Het Herstel vernietigen, met of zonder hulp. Ze zal wraak nemen op Anderson. En voor het eerst zal ze het niet erg vinden om iemand pijn te doen. Ze wil niets liever dan het hem betaald zetten.

Gaat het Juliette lukken Het Herstel te vernietigen? Zal het haar lukken wraak te nemen?

In dit derde en laatste deel komen geen zinnen met strepen meer voor. Alles wat er gezegd of gedacht wordt is helemaal Juliette. Ze twijfelt niet meer aan zich zelf en is er klaar voor. Klaar voor de grote strijd en dat is erg goed beschreven. Het is niet een klein bang en ontwetend meisje meer en ze heeft niet van de een op de andere dag ineens de controle over al haar krachten, maar heeft het echt moeten leren met vallen en opstaan. En dat vond ik erg goed naar voren komen in dit deel. Dat komt natuurlijk ook omdat Juliette er nu voor wil gaan en niet meer zo bang is. Doordat de training van Juliette en de samenwerking tussen haar en Warner in dit boek veel aan bot komen duurt het wat langer voordat er wat actie in het boek voorkomt. Ik zelf vond dit niet storend, ik genoot namelijk van de gesprekken tussen Warner en Juliette en hoe zij naar elkaar toe begonnen te trekken. Wat ik wel erg jammer vond, was het grote gevecht zelf. De opvoering van de show voor het leger in Sector 45 was erg spectaculair beschreven en had dan ook een veldslag met vele trucs verwacht, maar dit bleek helaas niet waar.

Toch vind ik dat ik maar kleine minpunten heb ontdekt bij het lezen van deze boeken. Het is dan ook een geweldig leuke serie, die je zeker moet lezen en wat niet in je boekenkast mag ontbreken!