Recensie: Spotgaai – De Hongerspelen Trilogie – Suzanne Collins

spotgaai 3

Deel 3

Het onmogelijke is gebeurd: Katniss Everdeen heeft de Hongerspelen twee keer overleefd. Maar ze mag dan wel levend uit de bloedige arena zijn gekomen, dat betekent nog niet dat ze veilig is. Het Capitool geeft haar de schuld van de onrust in Panem. En president Snow heeft bovendien meer dan duidelijk gemaakt dat Katniss niet de enige is die daarvoor zal boeten. Haar vrienden, haar familie: heel district 12 loopt gevaar.

Katniss is uit de arena gered door de rebellen en naar het geheime District 13 gebracht. Nu is ze midden in het bolwerk van de opstand tegen het Capitool belandt. De rebellen willen dat Katniss de spotgaai wordt, het symbool van de opstand. Ze denken dat dit de rest van de mensen in Panem zal inspireren om ook in opstand te komen tegen het Capitool. Terwijl Katniss werd gered uit de arena, blijkt het Capitool gevangen te hebben genomen. Ze gebruiken hem tijdens de televisie uitzendingen om Katniss zichzelf te laten aangeven en te stoppen met alle opstandige acties. Als Peeta op televisie oproept tot een staakt-het-vuren, weet Katniss dat het in ieder geval niet mag gebeuren en besluit ze de spotgaai te worden. Met alle gevolgen van dien.

Dit is het laatste deel van de Hongerspelen-reeks. Ik vond het verhaal iets minder verrassend dan de eerste twee delen omdat het een stuk voorspelbaarder was. Toch zorgen de vele spannende momenten er voor dat je het boek toch verder wilt lezen. Wanneer ik bij het einde was aangekomen werd ik compleet verrast door de actie van Katniss. Dit boek maakt het verhaal geheel compleet.