Recensie: De Hongerspelen – Deel 1 – De Hongerspelen Trilogie – Suzanne Collins

hongerspelen 1

Deel 1

Katniss Everdeen woont in het twaalfde en armste district van Panem, het land dat ooit bekendstond als Noord-Amerika. Met haar moeder en haar zusje Prim leidt ze een armoedig leven, getekend door het keiharde regime van het welvarende Capitool. Jaarlijks worden de Hongerspelen uitgevaardigd: 24 door loting aangewezen tributen, een jongen en een meisje uit elk district, gaan een strijd op leven en dood met elkaar aan. En dit jaar wordt Prim uitgekozen… Katniss weet dat de Hongerspelen een doodvonnis voor haar jonge zusje betekenen en besluit haar plek in te nemen.

Onder het oog van de hele bevolking van Panem, die de strijd als bron van vermaak volgt, begeeft ze zich in de gemanipuleerde arena. Gevangen in een meedogenloos web van bruut gewels, gemanipuleerde tv-beelden en corrupte politici komt Katniss voor de keus te staan: Hoe ver zal ze gaan om te overleven?

Vanaf het moment dat Katniss de plek van Prim in neemt in de Hongerspelen wordt ze door heel Panem gevolgd. Veel mensen hebben respect voor haar gekregen omdat ze met haar zusje heeft geruild. De mensen in haar district hopen dan ook heel hard voor haar dat zij degene zal zijn die het gaat overleven.

Zodra ze de plek ingenomen had van Prim werd ze meteen meegenomen voor de reis naar het Capitool. Waar een korte periode van training voor haar en Peeta, de jongen die geloot is geworden, zal plaatsvinden. Ze leren de basis dingen die ze nodig hebben om te overleven. Maar het allerbelangrijkste is dat ze bij het publiek in de smaak moeten vallen. Dan kunnen ze namelijk gesponsord worden met eten, medicatie en andere dingen die ze heel hard kunnen gebruiken in de arena. Lukt het Katniss om in leven te blijven?

De hongerspelen is een erg spannend boek waar je meegenomen wordt naar de levensstijl in een andere wereld. Je gaat tijdens het lezen erg meeleven met Katniss doordat de gevoelens en gedachtes goed beschreven worden. Door de verrassende wending aan het einde kon ik absoluut niet wachten om met het tweede deel te gaan beginnen.