Recensie: De Poppenspeler – Stuart MacBride

Andere boeken auteur:
Steenkoud, Dertien
Van Holkema & Warendorf | 2014
Thriller, Fantasy
 432
9789000336500

Acht jaar geleden vermoordde De Poppenspeler vier vrouwen. Drie andere vrouwen liet hij in kritieke toestand aan hun lot over. Ieder met een open buikwond, ieder met een plastic pop vastgenaaid aan hun ingewanden. Daarna verdween hij spoorloos.

Rechercheur Ash Henderson heeft betere tijden gekend. Zijn gezin is verwoest, zijn carrière is aan gort en een gewetenloze crimineel probeert hem voor de rest van zijn leven de bak in te krijgen. Dan wordt er op de vuilnisbelt van Oldcastle een lijk met een plastic pop in de buikholte aangetroffen. Dr. Alice McDonald weet het politiekorps ervan te overtuigen dat Ash de juiste man is om De

Poppenspeler te pakken. Ash wordt vrijgelaten voor de duur van deze ene zaak. En dat is misschien precies genoeg tijd voor wraak…

Het verhaal begint in de gevangenis waar Ash voor de zoveelste keer compleet word doorgelaten door een paar andere criminelen. Zijn gezondheid gaat steeds sneller achteruit en alles begint hem steeds minder te interesseren.

Tijdens zijn evaluatiegesprek ziet hij de kans dat hij wordt vrij gelaten dan ook erg somber in. Totdat hij Dr. Alice McDonald hoort vragen om zijn vrijlating voor een speciale zaak. De Poppenspeler zou weer hebben toegeslagen. Er is namelijk weer een lijk opgedoken met een plastic pop in haar buikholte vastgenaaid. Een paar jaar geleden had Ash hem bijna te pakken. Dat moment zal hij nooit meer vergeten. Bijna had hij hem te grazen, maar ondanks alle moeite, al zijn doorzettingsvermogen, is hij weten te ontsnappen. Ash heeft het zichzelf nooit vergeven.

Terwijl Dr.Alice McDonald er alles aan doet om de vrijlating van Ash te realiseren, denkt Ash aan heel iets anders. Hij zou namelijk dolgraag wraak willen nemen op de persoon die verantwoordelijk is voor zijn opsluiting in de gevangenis. Dat gaat natuurlijk niet zo simpel wanneer hij constant door Dr. Alice McDonald in de gaten word gehouden.

Wanneer ze beginnen met het onderzoek naar de Poppenspeler, besluiten Ash en Alice alle oude dossiers eens na te pluizen. Misschien hebben ze iets over het hoofd gezien? Alice probeert dan ook heel nauwkeurig alles na te lopen wat er al aan onderzoek naar de Poppenspeler is geweest. Dit blijkt echter lastiger dan gedacht. Er blijken namelijk heel wat bewijs stukken te zijn verdwenen. Op een gegeven moment kunnen ze zelfs het lijk dat in het mortuarium lag niet meer vinden. Hoe moeten ze op deze manier ooit deze case oplossen?

Ondertussen wordt Ash regelmatig lastig gevallen door de criminelen die hem ook in de gevangenis lastig vielen. Ze laten hem maar al te duidelijk weten dat hij moet oppassen, want ze houden hem in de gaten.

Lukt het Ash en Alice om de zaak van de Poppenspeler voor eens en voor altijd op te lossen? En krijgt Ash zijn kans om wraak te nemen?

Het begin van het verhaal leest rommelig. Ik had moeite om in het verhaal te komen omdat het een wirwar van gevoelens waren. Het verhaal begint al vrij snel met de mishandelingen van de andere criminelen tegen Ash en de reden waarom lees je pas een stukje verder op. Het boek werkt heel erg naar de meest spannende momenten op het einde toe. Hoewel de gebeurtenissen rondom de Poppenspeler erg luguber zijn en ook zo worden beschreven, merk je niets van de spanning of angst wat zijn slachtoffers zouden hebben gevoeld. Dit vond ik persoonlijk erg jammer. Het verhaal werd daardoor pas spannend op het moment dat ze dichter bij de dader begonnen te komen en een tweetal personen verdwenen waren. Ook vond ik de relatie tussen Ash en Alice erg verwarrend. Het ene moment is Alice een volwassen en intelligente vrouw, en op het ander moment komt ze op mij over als een erg jong en onervaren persoon. Dit maakte de gesprekken tussen Ash en Alice erg apart. Ik twijfelde steeds of er meer tussen de twee speelde dan alleen maar collega’s, waar het soms ook op een vader, dochter relatie leek.

Al met al vond ik het een redelijk leuk boek ook al kwamen er meer detective elementen in voor dan thriller wat ik toch enigszins teleurstellend vond.